Upphandlingar

Melleruds kommun köper årligen varor, tjänster och entreprenader för stora summor. I Sverige regleras myndigheternas upphandling av lagen om offentlig upphandling (LOU) samt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster.

Här kan du läsa mer om hur en offentlig upphandling går till och se alla våra aktuella upphandlingar.

Lagen om offentlig upphandling, LOU, är till för att reglera och skydda nyttjandet av offentliga medel, se till att de konkurrensmöjligheter som finns utnyttjas, samt att se till att upphandlingen genomförs affärsmässigt.

Vi som kommun följer lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär att när vi köper varor, tjänster och entreprenader måste vi följa de regelverk som styr den offentliga inköpsprocessen.

Syftet med upphandlingsreglerna är att vi på bästa sätt ska använda offentliga medel och dra nytta av konkurrensen på aktuell marknad för att göra bra affärer. Samtidigt syftar regelverket till att ge dig som leverantör möjlighet att tävla på lika villkor i varje upphandling. Valet av leverantör ska ske på affärsmässig grund och göras hos den leverantör som erbjuder den bästa varan/tjänsten/entreprenaden för det bästa priset.

Hos Konkurrensverket kan du få svar på dina frågor om vilka regler som gäller för upphandlingar:

Konkurrensverket

Förfrågningsunderlag och annonsering 

Vid en upphandling tar Melleruds kommun fram ett förfrågningsunderlag som annonseras. Leverantörer får då möjlighet att lägga anbud på den vara, tjänst eller entreprenad som upphandlas. 

Lämna anbud 

Alla leverantörer är välkomna att lämna anbud utefter de villkor som anges i respektive upphandlings förfrågningsunderlag. 

Utvärdering, tilldelning och kontraktsskrivning 

När anbudstiden har löpt ut, utvärderas de inkomna anbuden som uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. Tilldelningsbeslut med information om vinnande leverantör skickas till de leverantörer som lämnat anbud. Melleruds kommun och den leverantör som blivit tilldelad kontrakt tecknar avtal med varandra tidigast tio dagar efter tilldelningsbesked. 

Överprövning 

Leverantörer som inte blivit tilldelade kontrakt har rätt att begära överprövning hos Förvaltningsdomstol inom reglerad tid om den till exempel anser att kontrakt felaktigt blivit tilldelat utan föregående upphandling eller att upphandlingen är genomförd på felaktigt sätt. 

Mer information om upphandling och överprövning finns på Konkurrensverkets hemsida. 

Melleruds kommun välkomnar företag att delta i upphandlingar och direktupphandlingar. För oss är det viktigt att nyttja de konkurrensmöjligheter som finns och att utveckla marknaden. Här har vi samlat information för dig som är eller vill bli leverantör till oss. 

Alla våra upphandlingar sker i enlighet med lagen om offentlig upphandling och kommunens policys och riktlinjer. 

Melleruds kommun annonserar alla sina upphandlingar elektroniskt via upphandlingssystemet e-Avrop. Parallellt annonseras de även här på denna sida, se nedan. En del av våra upphandlingar gör vi ihop med övriga Dalslandskommuner, även dessa annonseras via e-Avrop. På e-Avrop kan du som är leverantör hämta och bevaka nuvarande och kommande upphandlingar och avtal utan kostnad. För att kunna hämta, bevaka och lämna anbud på våra aktuella upphandlingar behöver du skapa ett konto på e-Avrop.   

Hur registrerar jag nytt konto på e-Avrop

Registrera konto på e-Avrop 

Aktuella upphandlingar Melleruds Kommun

 

Här presenterar vi våra planerade upphandlingar. Vi uppdaterar regelbundet med ny information om kommande upphandlingar allt eftersom de fastställs, så håll dig gärna uppdaterad!

Melleruds kommun kan skicka elektronisk faktura till företag via PEPPOL-nätverket i format Peppol bis billing 3.0. För anmälan kontakta ekonomi@mellerud.se och uppge PEPPOL-ID samt kundnummer från senaste fakturan.

Sidan uppdaterades 22 oktober 2024