Personlig assistans
Personlig assistans innebär att du som är assistansberättigad får stöd i vardagen av en eller flera personliga assistenter. Det kan till exempel vara hjälp med hushållsarbete, personlig hygien, att vara med dig i skolan, vid nöjen, kurser eller andra fritidsaktiviteter.
Du kan antingen få personlig assistans direkt från kommunen eller i form av ekonomiskt stöd, så att du själv kan vara arbetsgivare och anställa assistenter. Du har även möjlighet att köpa assistans från ett kooperativ eller privat företag.
Personlig assistans via Melleruds kommun
Om du anlitar kommunen får du tillgång till en enhetschef, som hjälper dig att administrera din personal. Tillsammans gör vi en bedömning av vilken personal som passar dig och en introduktion, som planeras efter behov.
Genomförandeplan
Tillsammans med dig upprättar vi en genomförandeplan, för att säkerställa din delaktighet i utförandet av stödet.
Vi jobbar ständigt med att förbättra vår verksamhet, där du alltid har möjlighet att kontakta enhetschefen om du inte skulle vara nöjd.
Vill du jobba som personlig assistent?
Som personlig assistent hos oss är du anställd i Melleruds kommun och har tillgång till alla personalförmåner som övrig personal. Du får fortbildning vid behov och har personalmöten cirka en gång per månad.
Kontakt
Du kontaktar enhetschef Najwan Alwan om personlig assistans i Melleruds kommun. Även assistansanordnare som behöver komma i kontakt med kommunen hänvisas till Najwan.
Jimmy Savefors
Enhetschef Övrig LSS
E-post: jimmy.savefors@
Telefon: 0530-181 59