Fakturor till Melleruds kommun

Den här sidan vänder sig till dig som ska skicka en faktura till Melleruds kommun. Här hittar du information om hur du gör och vad fakturan ska innehålla.

Vad innebär lagen om e-faktura?

Den 1 april 2019 trädde lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277) i kraft. Lagen innebär att alla inköp som görs genom offentlig upphandling ska faktureras med e-faktura, oavsett belopp. Det gäller även vid direktupphandling och köp över disk.

Melleruds kommun har därför beslutat att alla fakturor till kommunen i största möjliga mån ska skickas som e-faktura. Det gör hanteringen snabbare, säkrare och bättre för miljön.

Kom i gång att skicka e-fakturor

Många affärssystem har idag möjlighet att skicka elektroniska fakturor. Om du inte har denna funktion erbjuder vi, genom InExchange, en kostnadsfri tjänst där du kan registrera dina fakturor manuellt (100 fakturor per år är gratis).

https://web.inexchange.se/inexchange/mottagare/mellerud

Melleruds kommun använder fakturor i PEPPOL nätverket. Observera att en faktura via mejl (pdf) inte är en e-faktura i detta sammanhang.

Faktureringsadress

Vår VAN-operatör är InExchange och har elektronisk fakturaadress enligt nedan:

PEPPOL-ID: 0007:2120001488

Adress direkt via VAN-operatör: 2120001488

GLN-nummer: 7362120001484

Endast i undantagsfall eller om upphandling gjordes före 1 april 2019 tar vi emot pappersfakturor adresserade till: Melleruds Kommun, Ekonomienheten, 464 80 Mellerud eller till faktura@mellerud.se 

Eventuella påminnelser och krav kan mejlas till faktura@mellerud.se för manuell hantering, bifoga en fakturakopia.

  • Det är obligatoriskt att ange en referenskod. Koden består av åtta tecken: MK följt av sex siffror, till exempel MK123456. Koden ska uppges av kommunens beställare vid köptillfället. Endast en referenskod per faktura får förekomma, kommunen ser helst inga samlingsfakturor för att underlätta vårt arbete.
    • Referenskoden anges för xml-formatet i fältet BuyerReference. 
  • Vid fakturor till följd av rekvisitionsinköp anges även rekvisitionsnummer.
  • Beställarens namn.
  • Faktura- och leveransdatum.
  • Faktura- eller OCR-nummer.
  • I klartext vad fakturan avser, antal och à-pris per artikelrad, brutto- samt beskattningsunderlag för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms samt en eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset. Om det är momsfri försäljning ska det framgå.
  • Leverantörens juridiska namn, adress, plus- eller bankgiro samt organisations-, momsregistrerings- eller VAT-nummer samt uppgift om utföraren är godkänd för F-skatt.
  • Köparens juridiska namn = Melleruds kommun. Förvaltning, avdelning eller enhet och adress.
  • Köparens leveransadress (enhetens namn, gatuadress och beställare). Har varorna hämtats ska detta framgå, samt namn på den som hämtat ut varorna.
  • Eventuella bilagor till fakturan ska skickas med i pdf-format.
  • Melleruds Kommun tillämpar 30 dagars betalningsvillkor om inget annat avtalats.

Läs mer om vad en faktura/kreditfaktura ska innehålla

Skatteverkets information om fakturering.

Som leverantör ska du skicka en kreditfaktura vid nedsättning av priset i efterhand eller om du återtar en vara. På kreditfakturan ska ändringen av den ursprungliga fakturan synas och ursprungsfakturans unika nummer anges.

Om köparen inte betalar faktura i rätt tid medges att avgifter och dröjsmålsränta utgår enligt inkasso- och räntelagens bestämmelser (SFS 1981:739 och 1975:635).

Framställan avseende ersättning för försent betald faktura bör lämnas till köparen senast 30 dagar efter erlagd betalning genom separat faktura.

Av framställan ska hänvisning till försenad faktura och referenskod framgå. Krav på ersättning för sen betalning får ej påföras efterföljande faktura.

Ska du betala tillbaka pengar till Melleruds kommun på grund av att kommunen gjort en felaktig utbetalning, eller göra en återbetalning av en outnyttjad kredit ska dessa pengar betalas tillbaka till Bankgiro 5502-2776.

När Melleruds kommun köper en tjänst är det viktigt att känna till hur kommunen kommer att administrera betalningen. Betalningen kommer att administreras på olika sätt beroende på om leverantören är godkänd för F-skatt eller inte, anledningen till att hanteringen skiljer sig är Skatteverkets regler.

Om leverantören är godkänd för F-skatt kommer betalningen att ske motsvarande den faktura som leverantören skickar till Melleruds kommun. Beroende på om leverantören är momspliktig eller inte ska fakturan vara med eller utan moms.

Om leverantören inte är godkänd för F-skatt, vid avtalstillfället eller utbetalningstillfället, kommer betalningen att reduceras med belopp motsvarande skatt på 30 procent. Ska betalning göras till en fysisk person kommer beloppet även att reduceras med eventuella sociala avgifter.

Det belopp som reducerats kommer att betalas in till Skatteverket av Melleruds kommun som uppbördsman.

Om leverantören är en allmännyttig ideell förening, som inte är godkänd för F-skatt men har ett intyg från Skatteverket att de är skattebefriade, kommer betalningen ske motsvarande den faktura som leverantören skickar till Melleruds kommun. Detta under förutsättning att en kopia av ett giltigt intyg är bifogat med fakturan.

För mer information om F-skatt, momspliktig verksamhet och skattebefrielse ta kontakt med Skatteverket.

För frågor kring fakturering

Ekonomienheten
E-post: faktura@mellerud.se
Telefon: 0530-181 36

Sidan uppdaterades 25 juni 2025