Så här ansöker du om stöd

Vägen till rätt stöd och hjälp
För att bättre klara av att bo hemma kan du få hjälp och stöd av hemtjänsten. Hjälpen kan till exempel bestå av personlig omvårdnad som av- och påklädning och toalettbesök. Du kan också få hjälp med städning, inköp, tvätt och färdiglagad mat. Omfattningen av hjälpen kan variera från någon gång i månaden till flera gånger per dygn.
Du ansöker om särskilt boende hos Biståndsenheten. Den som behöver hjälp ska själv eller genom ombud söka detta hos biståndshandläggare i kommunen. Efter att en komplett ansökan har lämnats in får du ett skriftligt biståndsbeslut.
Rätt till bistånd
Enligt socialtjänstlagen har du rätt till bistånd från socialnämnden om du inte själv kan tillgodose dina behov eller få hjälp på annat sätt. Bistånd kan ges i många olika former och är alltid behovsprövat.
Du kan ansöka om följande tjänster:
Stöd i hemmet: Hjälp med dagliga sysslor som hemmets skötsel eller personlig omvårdnad, till exempel:
- Måltider/Matdistribution
- Städning (var tredje vecka eller vid kognitiva besvär)
- Tvätt (varannan vecka)
- Inköp (en gång i veckan)
- Trygghetslarm
- Promenad eller ledsagning
- Avlösning för anhörig
- Personlig omvårdnad
- Boendestöd
- Kontaktperson
Övriga tjänster inom äldreomsorgen:
Dagverksamhet: Anpassad för dig med demensdiagnos som behöver stimulans och aktivering för att bibehålla dina förmågor samt önskar samvaro med andra.
Korttidsvistelse: Beviljas under en kortare period om ditt behov inte kan tillgodoses med hemtjänstinsatser i hemmet. Kan också beviljas om din bostad behöver anpassas eller vid omfattande behov av mobilisering efter sjukhusvistelse.
Växelvistelse: Beviljas för att avlasta anhörig när avlösning genom hemtjänst inte är tillräckligt.
Lägenhet i särskilt boende: Beviljas när en skälig levnadsnivå inte längre kan tillgodoses i hemmet och hemtjänstinsatserna är så omfattande att det inte är kostnadseffektivt. Du behöver ha ett stort och omfattande behov av hjälp och stöd under stora delar av dygnet. Det finns särskilda boenden med somatisk inriktning samt med demensomvårdnad.
Hur lång tid tar det att få svar på ansökan?
Efter att en ansökan har inkommit till biståndsenheten inleds en utredning skyndsamt. Ibland behövs ett hembesök samt information från andra för att kunna starta utredningen. Hur lång tid det tar innan du får ett beslut beror på om handläggaren behöver kompletterande information för att kunna göra sin bedömning och fatta ett beslut.
Biståndsenheten (IFO)
E-post: bistandsenheten@
Fax: 0530-181 30
Adress:
Dalslands sjukhus
668 40 Bäckefors
Telefontid till handläggare:
Måndag, tisdag, torsdag och fredag klockan 08.30-09.30 samt onsdagar 13.00–14.00.
Anneli Soppi Svensson
Förste biståndshandläggare
E-post: anneli.soppi.svensson@
Telefon: 0530-183 40
Fax: 0530-181 30
Åsa Salomonsson
Biståndshandläggare
E-post: asa.salomonsson@
Telefon: 0530-180 75
Helena Weiland
Biståndshandläggare
E-post: Helena.Weiland@
Telefon: 0530-183 30
Elisabeth Stengård
Biståndshandläggare
E-post: elisabeth.stengard@
Telefon: 0530-183 76
Fax: 0530-181 30
Julia Karlsson
Biståndshandläggare
E-post: j.karlsson@
Telefon: 0530-181 42
Ann-Sofie Abrahamsson
Biståndshandläggare
E-post: ann-sofie.abrahamsson@
Telefon: 0530-189 32
Jenny Mabäcker
Enhetschef bistånd
E-post: jenny.mabacker@
Telefon: 0530-181 56