Digital post
Med en digital brevlåda kan du ta emot post från myndigheter digitalt i mobilen och på datorn, istället för på papper. Du får din post samlad och kan läsa den var och när du vill, utan att någon obehörig kommer åt den. Snabbt, säkert och gratis!
Melleruds kommun kommer i fortsättningen att till största del skicka brev från kommunen som digital post.
Digital post är elektroniska meddelanden som skickas via en myndighetsgodkänd tjänst, exempelvis Mina meddelanden, till en digital brevlåda som mottagaren har valt
Varför digital post?
- Du får din post snabbt och säkert.
- Det är mer tillgängligt. Med en uppkopplad enhet och e-legetimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.
- Det är bra för miljön och minskar pappersanvändningen.
När du har skaffat en digital brevlåda så slipper du få hem lika mycket papperspost i brevlådan, då du istället tar emot digital post från myndigheter och kommuner. Posten samlas på ett ställe och är lätta att komma åt med e-legetimation och är lätt att överblicka. Du kommer även åt posten på din dator, surfplatta eller mobiltelefon, när du vill och var du än är (så länge du har anslutning till internet).
Säkerheten för digital post är högre än för vanlig e-post och papperspost. Bara du som är behörig kan nå och läsa innehållet och all känslig information är skyddat. Även dina kontaktuppgifter är skyddade så att inte ens myndigheterna kommer åt dem. Det är endast ett ställe du behöver ange eller ändra dina kontaktuppgifter för att bli nåbar för alla de myndigheter som är anslutna till tjänsten. I din digitala brevlådas inställningar kan du välja vilka som får skicka meddelanden digitalt till dig. Ångrar du dig kan du avsluta tjänsten och få posten på papper igen.
Hur gör jag för att ansluta mig?
Vi rekommenderar att du besöker digg.se (Digital post för dig som privatperson | Digg), DIGG – Myndigheten för digital förvaltning, där du hittar information om hur du skaffar en digital brevlåda och vilka alternativ som finns. Du väljer själv den brevlåda som passar dig bäst. Det är kostnadsfritt och kräver endast e-legitimation.
Vad är syftet?
Ersätta pappersbrev för att öka effektivitet, säkerhet, tillgänglighet och hållbarhet.
Hur fungerar det?
- Avsändaren (myndighet/kommun) skickar dokument via infrastrukturen.
- Mottagaren får meddelandet i sin digitala brevlåda.
- Inloggning sker med e-legitimation (BankID) för säker identifiering.
Vad skickas via digital post?
Endast viktig post som invånare och företag förväntar sig i sin säkra digitala brevlåda. Viktig post är främst kopplad till myndighetsutövning eller ärenden som direkt berör mottagaren.
Exempel på viktig post:
- Bygglovsbeslut
- Antagning till kulturskolan
- Beviljande av skolskjuts
- Beslut om förskoleplats
- Terminsbetyg från skolan
- Bekräftelse på mottagen ansökan om försörjningsstöd
- Begäran om komplettering av uppgifter i ett pågående ärende
- Remiss av ny detaljplan för bostadsområdet
- Meddelande om att ett beslut fattats eller komplettering krävs (med
- uppmaning att logga in på Mina Sidor)
- Fakturor
Vad ska inte skickas via digital post?
Mindre viktig information som inte är kopplad till myndighetsutövning eller beslut.
Exempel på mindre viktig post:
- Information om utflykt på förskolan
- Inställd gitarrlektion
- Veckans matsedel
- Aktiviteter på äldreboendet
- Inbjudan till företagarträff
- Statusändring i ärende (utan beslut, ev. med uppmaning att logga in på Mina Sidor)
Kommer kommunen sluta skicka analog post helt?
Nej. Du som saknar digital brevlåda kommer fortsatt att få din post analogt.
Kan jag svara på digital post?
Nej. I nuläget finns ingen funktion för att svara direkt på digital post via denna tjänst. Om du behöver lämna kompletteringar eller svar ska det ske via kommunens ordinarie kanaler, exempelvis Mina Sidor eller e-tjänster.