Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta surfa på denna webbplats accepterar du cookies.

X

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Förtydligande kring uppgifter om schemaläggning i hemtjänsten

Med anledning av en artikel i Melleruds Nyheter om schemaläggning inom hemtjänsten vill Melleruds kommun ge ett förtydligande. I artikeln med rubriken ”AI-kaos i hemtjänsten” har två olika frågor tyvärr kommit att blandas ihop.

Konvoj
Hemtjänsten i Mellerud har under flera år haft omfattande förändringar i sitt uppdrag. Antalet brukare har ökat kraftigt sedan 2021 (med ca 40%), samtidigt som förutsättningarna för schemaläggning förändrats genom ny lagstiftning, införande av nytt lönesystem samt nödvändiga anpassningar för att klara ekonomin. Sammantaget har detta inneburit ökade krav på både verksamhet och medarbetare.
Under hösten har frågor om schema och arbetstider varit föremål för dialog mellan kommunen och fackliga organisationer, vilket också har lett till att en begäran om åtgärder har inkommit. Arbetsmiljöfrågorna hanteras enligt gällande regelverk och i nära samverkan. De åtgärder som har beslutats har nu påbörjats och dessa följs upp gemensamt.
Parallellt har kommunen deltagit i ett pilotprojekt med ett digitalt stöd för schemaläggning. Efter samlad bedömning har kommunen beslutat att inte förlänga pilotavtalet. Beslutet grundar sig främst i att kommunen bedömt att det först behövs ytterligare arbete med interna arbetssätt och planeringsförutsättningar, samt att avvakta beslut om framtida lönesystem innan långsiktiga tekniska lösningar väljs. 
Kommunen arbetar fortsatt aktivt med att förbättra schemaläggning och arbetsmiljö inom hemtjänsten. Arbetet sker i god dialog med medarbetare och fackliga parter, med fokus på hållbara lösningar som fungerar långsiktigt för både medarbetare och verksamhet.
Publicerad 10 december 2025