Digital tillsyn
Vad är digital tillsyn?
Digital tillsyn är en tjänst där ett besök sker via en kamera i stället för att personal fysiskt kommer hem till dig. Detta är av många uppskattat under till exempel nattetid då man slipper att bli väckt av nattpatrullen. Kameran är bara aktiverad under i förväg bestämda tider som du och hemtjänsten är överens om. När kameran inte är aktiv är den riktad mot taket eller väggen.
Vem kan få digital tillsyn?
Digital tillsyn kan ges till den som har ansökt om tillsyn hos biståndshandläggare och fått insatsen beviljad.
Kan personal göra en digital tillsyn och titta på mig i mitt hem när som helst?
På dagtid kan behörig personalen bara göra en digital tillsyn om sensorn har aktiverats på någon av de saker vi kommit överens om att den skall reagera på. När sensorn larmar kan personalen göra en digital tillsyn och se om du har behov av hjälp.
Nattetid kan behörig personal göra digital tillsyn utan att ett larm har utlösts. När det är natt kan vi titta till dig digitalt, utan att behöva störa din nattsömn. I stället för att komma in fysiskt kan vi se att allt är bra med dig och att du sover lugnt.
Vem installerar kamera?
Installation av kamera görs av larmgruppen i Melleruds kommun. En installatör kontaktar dig för hembesök och går tillsammans med dig igenom hur kameran och tekniken fungerar.
Vad händer om det är fel på den digitala utrustningen?
Vid fel på kameran kommer personalen och tittar till dig. Personalen ansvarar för att se att din kamera lagas om den gått sönder. Vid längre tekniskt problem kommer vi att se till dig fysiskt istället för digitalt. Detsamma gäller om det skulle vara strömavbrott.
Sparas det bilder?
Nej, ingenting sparas, lagras eller filmas vid tillsynen, det är endast en
titt-tillsyn i ögonblicket, precis som vid ordinarie tillsyn.
För frågor om installation av kamera kontakta larmgruppen på telefon 076 941 07 82.
För frågor om ansökan om insats kontakta biståndsenheten på telefon 0531- 526 513.