Barn- och ungdomsverksamhet
En förening kan få bidrag till hyra eller drift av egna lokaler där det kontinuerligt bedrivs verksamhet för barn och ungdomar, och som inte omfattas av de kommunala subventionerade hyrestaxorna. En förening kan få bidrag för lokaler som behövs för föreningens bidragsberättigade aktiviteter.
Villkor
Föreningen ska året innan det år som ansökan inlämnas, ha genomfört minst 20 bidragsberättigade aktiviteter och erhållit aktivitetsbidrag (gäller ej för nyligen bidragsgodkända föreningar).
En förening som får bidrag ska om möjligt upplåta lokalen/anläggningen till andra föreningar. Bokningsbara tider i anläggningen ska i den mån det är möjligt vara tillgängliga för andra ideella föreningar i Melleruds kommun.
Endast de delar av lokaler och anläggningar som används till verksamhet kan beviljas bidrag.
Ansökan
Ansökan lämnas senast 15 mars via kommunens e-tjänst.
Aktuellt hyreskontrakt eller kopia på lagfart ska bifogas i ansökan (gäller endast vid första ansökningstillfället varje år). Om hyreskontraktet förändras måste ni skicka in ett nytt kontrakt.
Efter sista ansökningsdag fördelas de bidragsmedel som finns till de föreningar som har ansökt och är berättigade bidraget.
Bidraget kan sökas av föreningar som erbjuder ett varierat utbud av öppna fritidsverksamheter och kulturaktiviteter för kommunens barn och unga (7-25 år) utan krav på föranmälan, medlemskap eller kontinuerligt deltagande.
Bidragets syfte
Syftet med bidraget är att möjliggöra för föreningar att bedriva öppen verksamhet som riktar sig till kommunstyrelsens prioriterade målgrupper, vilket främst är barn och unga.
Villkor
Verksamheten/aktiviteten ska vara av drop-in-karaktär, kostnadsfri och bedrivas utanför skoltid.
Den öppna verksamheten ska inte ingå i föreningens ordinarie verksamhet och inga krav på föranmälan eller regelbunden närvaro får ställas på deltagarna. Verksamheten/aktiviteten ska vara ledarledd och den ansvariga ledaren ska vara utsedd av föreningen.
Redovisning
Vid varje aktivitet ska närvaro registreras i form av aktiva deltagare och kön på de som deltar. Dokumentationen ska signeras av den ansvariga ledaren och kunna uppvisas på uppmaning av kommunen.
Redovisningsperioder och ansökan
- Perioden 1 januari – 30 juni med sista ansökningsdatum den 25 augusti
- Perioden 1 juli – 31 december med sista ansökningsdatum den 25 februari
Bidraget kan sökas av föreningar som arrangerar aktiviteter för barn och unga mellan 6-25 år. Ingen övre åldersgräns finns för personer med funktionsnedsättning.
Genom det kommunala lokala aktivitetsstödet ger kommunen bidrag till ledarledda gruppverksamheter. För att vara berättigad aktivitetsstödet ska föreningen vara ansluten till en statsbidragsberättigad riksorganisation. Kommunstyrelsen kan besluta om undantag från denna regel.
Redovisningsperioder och ansökan
- Perioden 1 januari – 30 juni med sista ansökningsdatum den 25 augusti
- Perioden 1 juli – 31 december med sista ansökningsdatum den 25 februari
Bidraget utgår endast till fotbollsföreningar som sköter en anläggning och som i huvudsak bedriver verksamhet som riktar sig till barn- och unga, samt bedriver bidragsberättigade aktiviteter minst 20 gånger per år med aktivitetsstöd enligt reglerna ovan.
Ansökan
Samhällsbyggnadsförvaltningen och föreningen träffar en överenskommelse och tecknar ett särskilt skriftligt avtal om anläggningsbidrag. Bidragets storlek kan variera mellan föreningar beroende på dess unika förutsättningar.
Steg 1 - Hitta stöd och ansök
Här hittar du e-tjänster för sökbara bidrag och stöd. Genom att logga in på Min sida kan du följa ditt ärende, komplettera din ansökan och ta del av beslutet. Välj bland stöden och gör er ansökan genom att fylla i ansökningsformuläret för valt stöd och skicka in. En del frågor är obligatoriska, andra är frivilliga att fylla i.
Steg 2 - Handläggning
Din ansökan skickas till samordnare inom kommunstyrelsen, som sedan delegerar handläggningen av ansökan som berör andra nämnder till berörd handläggare. Ansvarig handläggare bedömer om din ansökan uppfyller gällande villkor för stödet och kräver in komplettering om det behövs. Läs mer om kommunens regler och villkor för stöden, rutiner för handläggning och fördelning här:
Steg 3 - Beslut och utbetalning
Handläggningen avslutas med att ett beslut kring ansökan fastslås där din ansökan antingen beviljas eller avslås. Beslutet skickas till föreningens konto och eventuell utbetalning sker sedan till anmält konto.