Dödsboanmälan steg för steg

När en närstående går bort kan det vara en svår och känslomässig tid. För att underlätta den administrativa processen finns det möjlighet att ansöka om en dödsboanmälan om den avlidne inte hade några tillgångar. En dödsboanmälan är en enklare variant av bouppteckning som kommunen kan upprätta. Här får du en guide för hur du går tillväga för att ansöka om dödsboanmälan och vilka steg som är viktiga att tänka på.

Steg 1: Informera om dödsfallet

  • Informera alla dödsbodelägare om dödsfallet.
  • Vänta med att betala räkningar, begravningen går före alla andra räkningar i dödsboet.
  • Stoppa betalningar som är på autogiro.

Steg 2: Ta reda på försäkringar och gör adressändring

  • Kontrollera om det finns livförsäkringar eller begravningsförsäkringar.
  • Gör adressändring hos Skatteverket till den som ska förvalta dödsboet.
  • Säg upp lägenhet, el, telefon och tidning och andra abonnemang.

Steg 3: Samla nödvändiga uppgifter och handlingar

  • Obligatoriska uppgifter: Namn och personnummer till samtliga dödsbodelägare och arvingar, även sambo.
  • Dödsfallsintyg och släktutredning - beställ från Skatteverket.
  • Kopia av hela deklarationen (5 sidor), eller slutskattesedel och kontoutdrag från skattekontot. Även för make/maka eller registrerad partner.
  • Underlag på begravningskostnaden (kopia på offert, faktura eller kvitto).
  • Uppgift om hur mycket pengar den avlidne hade på dödsdagen.
  • Kapital- och räntebesked på dödsdagen från den avlidnes banker. Även för make/maka eller registrerad partner.
  • Kontoutdrag från den avlidnes banker från dödsdagen och minst en månad framåt i tiden.

Om det finns, ta fram följande:

  • Offert eller räkning på gravsten eller gravyr.
  • Uppgifter om städkostnader av den avlidnes bostad.
  • Avi för hyra under uppsägningstiden.
  • Uppgift om försäkringar.
  • Testamente.
  • Uppgift om den döde hade andel i annat oskiftat dödsbo och en bouppteckning som visar detta.
  • Bouppteckning efter avliden registrerad partner eller make/maka.
  • Inventeringsprotokoll från bankfack.
  • Värdering av bohag (möbler, husgeråd, guld, smycken) samt bil, båt, moped med mera.
  • Uppgifter om tillgångar utomlands.

Steg 4: Ansök om dödsboanmälan

  • Ansök direkt på webben: Information från skatteverket
  • Fyll i formuläret online och skriv under med e-legitimation.
  • Bifoga dokument i formatet Word eller PDF.

Ansök med blankett:

  • Skriv ut och fyll i blanketten.
  • Skicka den tillsammans med de nödvändiga handlingarna.
  • Minst en dödsbodelägare ska skriva under blanketten.

Steg 5: Efter ansökan.

  • När ansökan är komplett och alla obligatoriska handlingar skickats in, fattas ett beslut inom cirka 4 veckor.
  • Kommunen utreder och fattar beslut om dödsboanmälan.
  • Originalet skickas till Skatteverket och en kopia till bouppgivaren.
  • Om en dödsboanmälan inte kan upprättas, underrättas bouppgivaren om detta.

Steg 6: Om den avlidne bodde i en annan kommun

  • Vänd dig till den kommunen för att göra en dödsboanmälan till Skatteverket

 

Att hantera ett dödsbo kan vara en komplex process, men med stöd från dödsbohandläggare i kommunen kan du få hjälp med att säkerställa att allt sköts korrekt. 

Kontakta oss genom bokningssystemet nedan, eller ring till oss! 

Här kan du boka ett besök hos oss:

Dalslandsgemensam budget-/skuldrådgivning och dödsbohandläggning
E-post: socialkontoret@mellerud.se
Adress:
Socialtjänsten, Individ - och familjeomsorgen, Österrådagatan 13 B
464 31 Mellerud

Handläggare 1: 0530-183 71

Handläggare 2: 0530-183 66

Telefontider: 08:30- 09:30 vardagar. 

Helger och röda dagar är telefonen stängd. 

Sidan uppdaterades 14 mars 2025