Fakturering
Fakturera Melleruds kommun
1 april 2019 trädde lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling i kraft. Det innebär att elektronisk fakturering är obligatorisk till kommuner, landsting, myndigheter och bolag som är upphandlande myndigheter. Lagen innefattar direktupphandling och köp som görs över disk.
Elektroniska fakturor innebär även effektivitet, minskade portokostnader, snabbare och säkrare fakturaleverans samt minskad risk för feltolkning av fakturainnehåll.
Vår VAN-operatör är InExchange och har elektronisk fakturaadress enligt nedan:
PEPPOL-ID: 0007:2120001488
Adress direkt via VAN-operatör: 2120001488
GLN-nummer: 7362120001484
För vår fria portal se:
https://web.inexchange.se/inexchange/mottagare/mellerud
Från 1 april 2019 kommer kommunen i sina upphandlingar ställa krav på elektronisk faktura.
Faktura till Melleruds kommun ska vara märkt med referenskod: (MK+6 siffror) i fältet ”er referens” på förstasidan utan mellanslag eller övrig text, exempel: MK123411.
Varje beställare från Melleruds kommun bör ange en referenskod till er i samband med beställning. Om detta missas, ber vi dig fråga efter det innan fakturering.
Vi önskar 30 dagars betalningsvillkor samt en faktura per referenskod (inte samlingsfaktura) för att underlätta vårt arbete.
Övrig post som inte är fakturor skickas till:
eller:
Melleruds kommun
Ekonomienheten
464 80 Mellerud
Hit kan även de leverantörer som omfattas av undantag från lagkravet eller har övriga frågor gällande fakturering vända sig. För frågor går det även bra att ringa:
Ekonomienheten, fakturahantering 0530-181 36