Ansöka om färdtjänst

Hur ansöker jag?
E-tjänst för ansökan hittar du här. Du som har bank- id kan ansöka digitalt, men det går också att söka genom att fylla i en pappersblankett. Blanketten finns att hämta på Medborgarkontoret.

Eftersom tillståndet för färdtjänstresor är till för människor med den form av  funktionsnedsättning som gör det svårt att resa med allmänna kommunikationer, så behöver varje ansökning kompletteras med ett läkarutlåtande, alternativt sjuksköterskeintyg, som styrker behovet av färdtjänst.

När din ansökan med intyg har registrerats, gör handläggaren en utredning av färdtjänstbehovet. Målsättningen är att ett beslut ska vara klart inom två veckor från det att en fullständig ansökan med läkarutlåtande har kommit in. Om handläggaren behöver inhämta kompletteringar kring din ansökan blir handläggningstiden längre. Om kompletteringar inte inkommer blir den maximala handläggningstiden, inklusive påminnelse- och föreläggandetid, cirka 90 dagar.

Hur länge gäller tillståndet?
I regel beviljas tillstånd för färdtjänst för två år i taget. Den exakta varaktigheten meddelas i tillståndsbeslutet som sänds hem till dig med brev. Det går inte ut några påminnelser om att inkomma med nya ansökningar, när ditt tillstånd löpt ut. Istället är det ditt eget ansvar att kontrollera när du behöver göra en ny ansökning för förlängt färdtjänsttillstånd.

Rondell
Kontakta oss

Färdtjänsthandläggare
Telefon: 0530-189 02

Telefontid:

måndag-fredag 8:30-11:30

Sidan uppdaterades 25 oktober 2024