Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta surfa på denna webbplats accepterar du cookies.

X

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Årets vinnare av pedagogpriset

Maria Clarholm Eriksson och Anna Claesson på Karolinerskolan har tilldelats Mellerud kommuns pedagogpris för sitt enastående arbete med att skapa gynnsamma förutsättningar för lärande. Priset, som ges till pedagoger med ett starkt engagemang för undervisningsutveckling, är ett resultat av nomineringar från elever, vårdnadshavare och kollegor.

Pedagogpriset 2024 Melleruds Kommun

Maria Clarholm Eriksson och Anna Claesson som tilldelades årets pedagogpris

- Det är roligt att någon ser och uppmärksammar vårt arbete. Det finns ju många duktiga pedagoger i vår kommun så det är jättekul att föräldrar tar sig tid att skriva en så fin nominering, det hade vi inte förväntat oss, säger Maria Clarholm Eriksson, förskollärare, Karolinerskolan.

- Jag fick gåshud och blev jätterörd, tillägger Anna Claesson, förskollärare, Karolinerskolan.

Anna och Maria är båda förskolepedagoger och har arbetat tillsammans i sju år. De arbetar utifrån varje barns olika behov och förutsättningar så att de ska kunna utvecklas utifrån den nivån de är på när de kommer till förskolan.

- Vi vill att de ska känna sig lyckade, glada och tycka att det är roligt att vara i skolan, det är det som vi utgår ifrån, säger Maria.

Ramar och kramar

- Vi kör med ramar och kramar, säger Anna och skrattar.

- Det säger vi ofta på jobbet och de andra brukar skratta åt oss. Genom att använda tydliga ramar så vet barnen precis vad som gäller, vi tolererar inte att man beter sig dåligt. Vi låter ingenting passera, utan vi tar upp händelser direkt med barnen och det blir en trygghet för dem. För oss är det viktigt att de vet om att det är en trygg plats att vara på, säger Maria.

- Vi är stränga men vi skrattar mycket och bjuder på oss själva. Vi är även väldigt öppna med barnen om vi till exempel är trötta eller har en dålig start på morgonen. Det gör att barnen kan känna igen sig vilket också skapar en öppenhet och förståelse, tillägger Maria.

Priset delades ut på Kultur- och utbildningsförvaltningens gemensamma uppstart den 14 augusti.

Motivering

“De har med varm hand guidat eleverna från förskolan in i skolans värld. Anna och Maria har bidragit till elevernas lust att lära. De är lyhörda för gruppens behov och intressen, då de exempelvis utökat tid för lek på schemat som vi tror har lett till ett ökat fokus och en ökad klassgemenskap och trygghet. Vi som föräldrar märker att de utgår från läroplanen och är intresserade av nya sätt att lära ut som är framåttänkande och gynnsamt för elevernas lärande. Med engagemang och intresse bemöter de eleverna efter deras olika behov och gör det trots våra olikheter naturligt och självklart för eleverna att vara fina och omtänksamma vänner emot varandra.”

Om pedagogpriset

Kultur- och utbildningsnämndens pedagogiska pris är en uppmuntran till och bekräftelse på vikten av god pedagogik. Tanken är att priset ska ge inspiration, ökat fokus på pedagogens betydelse och bidra till en ökad måluppfyllelse för våra barn och elever. Priset kan tilldelas en pedagog eller ett arbetslag i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan eller vuxenutbildningen. Vinnarna utses av Kultur- och utbildningsförvaltningens presidium och det här var andra gången som priset delades ut.

Publicerad 15 augusti 2024